28 aprile 2008

La Balconete. Un slambri di critiche teatrâl

di Elio Varutti
Di Nadâl, une cene plurilengâl
Tal Gnûf Teatri "Giovanni da Udine" di Udin ai 10 di Avrîl dal 2008, opare di Paolo Patui

Chest spetacul lu àn za viodût a Sant Denêl, Dartigne, Pontebe, Sant Vît dal Tiliment, Çarvignan, Cormons e Udin. Fat dal Centri Servizis e Spetacui Teatri stabil di inovazion dal Friûl Vignesie Julie "La lungje cene di Nadâl" e sta dentri chest pinsîr dal autôr: "Mi soi doprât sul teme de lenghe furlane tal teatri". Al à dit cussì Paolo Patui su chest test produsût intal an passât, fevelant cul regjist Gigi Dall’Aglio. Patui al à voltât e adatât in marilenghe "The Long Christmas Dinner", opare dal dramaturc american Thornton Wilder. La comedie, dal 1931, e veve vût une gruesse fortune intai teatris americans.
Il lavôr di Patui al è sul Nûfcent in Friûl, lant daûr ae vite di une famee di un paisut dongje Cividât. Lui di robis di teatri si intint. Nassût tal 1957, Patui si è laureât in Letaris modernis a Triest, cuntune tesi di Storie dal teatri, dute pontade su la figure dal autôr cjargnel Luigi Candoni, publicade tal 1987. Al à tacât a cjapâ premi di teatri tal 1979. Daspò al à lavorât pe Biennâl di Vignesie e pe RAI cun Elio Bartolini, par rivâ tal 2000 a scrivi "Bigatis: storie di donne friulane in filanda".
Cussì e je saltade fûr la idee di cheste "Lungje cene di Nadâl", un spetacul pulît, che al dure pôc di plui di une ore e mieçe. Il lavôr al è stât metût adun dal Centri Servizis e Spetacui Teatri Stabil di Inovazion dal Friûl Vignesie Julie. La sene e tache cu la famee che si tire dongje pe cene di Nadâl tal 1918. Lis lenghis feveladis tal palc a son il furlan, il sloven des Valadis dal Nadison (dome cualchi peraule, cualchi mût di dî), il talian e il dialet venit dai udinês. Il contest al è chel plurilengâl e plen di morbin. Come che al è scrit intai ats dal Consei de Europe dal 2000, la tindince plurilengâl e met l’acent su la integrazion di plui ocasions. Za il lengaç di cheste cjase al è un miscliç di sloven, di furlan e di talian. Daspò i atôrs a àn di meti ordin in chestis esperiencis linguistichis in maniere oblicue, prontant une competence comunicative cul public. Al sarès di fâlu viodi a scuele, tant che al è biel e impuartant pe storie.
Barbe Romeu (un madressût Fabiano Fantini) che al è stât emigrant in Americhe, al fevele furlan, cun cualchi peraule par inglês, come che e capite di sintî intai Fogolârs furlans de Americhe, dal Canadà o de Australie. La sô e je une figure ancestrâl. Si pues cjatale in ogni famee.
Dopo de cene ae fin de Vuere Grande, si passe al taramot dal 1928 e ancje par chel dal 1976, cence dismenteâsi dal fassisim, de vuere partigjane, cu la copadice di Purçus. Daspò e ven il timp de Ricostruzion, cul "Piano Marshall" e i soldâts americans che e puartavin lis "ciunghis". A son jenfri dal at unic ancje lis lotis pe autonomie furlane, pe universitât dal Friûl, ma ancje i sassinaments dai carabinîrs di Petean e dal maressiâl des prisons Santoro, copât dai teroriscj a Udin tal 1978.
Dut al è ben struturât. E i batimans a vegnin fûr a sene vierte, oltri che ae fin dal spetacul. A vegnin ben ancje lis imagjinis registradis di Cjaurêt, dal Orcolat e des cenis za fatis di cheste famee che e si clame Scarbolo, che a passin tal mûr de cjase. Po dopo la regjie e je chê dal mestri Gigi Dall’Aglio, un om di culture di Parme, che al à lavorât vie pe Italie e ancje tal forest, par inglês, par francês. Al è za stât regjist di "Bigatis" e al à fat spetacui in finlandês, in lenghe arabe classiche e par "parsi", fevelât tal Iran.
La schirie di atôrs (un plui brâf di chel altri) che a lavorin tal palc e cjape dentri Maria Ariis, Andrea Collavino, Sandra Cosatto, Stefania Del Bianco, Fabiano Fantini, Guido Feruglio, Rita Maffei, Riccardo Maranzana, Roberto Sferzi e Adriana Vasques, che e sune ancje il piano dal vîf, su composizions fatis a pueste dal mestri Davide Pitis.
Ancje lis vistiduris e lis senis a àn la lôr impuartance tal spetacul e a son opare di Emanuela Dall’Aglio. I zûcs des lûs a son di Alberto Bevilacqua e dute la produzion e je stade metude adun cul jutori dal Ent Regjonâl Teatrâl, de Fondazion Crup e des Provinciis di Udin e di Pordenon.
Pensait che il regjist Gigi Dall’Aglio (un dai plui brâf che o vin in Italie) al è sigûr di dî che Patui al è il plui brâf autôr di teatri di cumò, no dome culì te Patrie, ma di dut il Bielpaîs. Alore Bepi Agostinis, chel che al cjapave sù firmis pal Teatri Stabil dal Friûl, intun dibatit public fat dal Erdisu, te sale de Universitât di Viâl Ongjarie a Udin ai 19 di Març dal 2008, al à dit che i vin bielzà il dramaturc pal teatri stabil dal Friûl. Angela Felice, professore e storiche dal teatri furlan, invezit e à dit di jessi di une impinion contrarie. No si pues meti un oblic di fâ doi o trê spetacui par an, parcè che il teatri nol va ben fat cussì. Cheste e je la sô conclusion. Intant Patui al scrîf.

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