29 marzo 2007

La Balconete: un slambri di critiche teatrâl

di Elio Varutti

Ce che al è Teatronet
Un circuit dramaturgjic metût adun in Friûl intal 2000. Une sorte di franchising teatrâl. Compagniis di Udin, Feagne, Padue, Trent, Modene, Castrovillari, Reggio Calabria e Messine

Teatronet al è un circuit di teatri nassût in Friûl intal 2006. Precisamentri tal cjâf di Rosi Fasiolo, colaboradore de pagjine dai spetacui de «Il Gazzettino» de redazion di Udin. Cuâi sono i obietîfs di Teatronet? «Cheste organizazion – e dîs Rosi Fasiolo - e je daûr a tirâ dongje e a puartâ di fûr teatri “a cost zero” tal teritori dal stât talian». Ce vuelial dî “a cost zero”? La voie e je che di organizâ e disvilupâ une gnove rêt di sgambis culturâi a nivel talian, «tra spazis e compagniis teatrâls professionistis – e continue Fasiolo - cul fin di fâ zirâ spetacui di buine cualitât artistiche a “cost zero”, vâl a dî che il spetacul ospitât nol à di vê un vuadagn, se no il gustâ e il durmî pai atôrs e pai tecnics di sene».
Cui che al ospite al à di meti a disposizion la struture tecniche e une schirie di servizis, come i imprescj pe lûs, pe scolte, pe publicitât, pai gjornaliscj o pe SIAE, i dirits di scoltâ musiche o di viodi alc di artistic. La compagnie che e ven di fûr e varà di rangjâsi cu lis spesis di traspuart e eventualmentri cu l’ENPALS, vâl a dî cui coscj di previdence sociâl dai atôrs. Al sarà pussibil fâ cualchi incuintri o cualchi laboratori o, parfin, un cors formatîf cui atôrs e cui regjiscj.
Tra i teatrants di esportazions a son doi grups furlans: un al è il “Teatrino del Rifo”, di Tor di Zuin, di Giorgio Monte e l’altri al è un grup di diplomâts de Academie Nico Pepe di Udin, che a àn metût sù “Buonanotte Desdemona” propit par metisi adun cun Teatronet.
Cuâl isal il futûr di Teatronet? «Al è sucedût che al si è formât un biel pôc di moviment intor vie di chest sproc di teatri – e zonte Fasiolo – e jo o speri che al vadi indevant ancjemò par cualchi an, almancul fin che jo o rivi a tirâ il cjaruç».
Un tic di strache e il pinsîr di discoragjâsi a vegnin fûr se, come che al à scrit Gianni Cianchi su «Il Nuovo FVG» dal 23 di Març dal 2007, a son pôcs i spetadôrs a lis replichis di Palaç Pico a Feagne. Ma chei di Teatronet no molin.
Lis compagniis e i diretôrs artistics che a aderissin a Teatronet a son «Sipario!», di Claudio Mezzelani, di Feagne, in provincie di Udin, «Carichi Sospesi», cun Marco Caldiron di Padue, «Teatrincorso», cun Elena Marino, di Trent, «Teatro dei Venti», cun Stefano Tè, di Modena, «Aprustum», cun Casimiro Gatto, di Castrovillari, in provincie di Cosenza, «Spazio Teatro», cun Gaetano Tramontana, di Reggio Calabria e «Teatro dei Naviganti», cun Mariapia Rizzo di Messine.
Ma cemût mai la sale che à di burî fûr il spetacul no à di paiâ la compagnie? «Parcè che e à un preventîf masse piçul – e conte Fasiolo - sedi public, sedi privât, par rivâ a tirâ dongje un cartelon di sest, bisugne tignî di cont che dute la ativitât e dâ une visibilitât plui fuarte, cu la pussibilitât di domandâ plui bêçs ai ents publics o ai privâts che a sponsorizin la art».
Cuâl isal il vantaç pe compagnie che e ven di fûr a “vuadagn zero”? I gnûfs contats, il fat che la viodin ator pe Italie «intun circuit zà prontât pes iniziativis – e displee Fasiolo – e chest compit al è dut pal organizatôr che al va ator pe Italie a sielzi i spetacui, lis salis e i teatris pal circuit Teatronet».
Al somee a un contrat di frachising pai spetacui teatrâi, indulà che il franchisor nol cjape nuie, al lavore ancje lui “a vuadagn zero”. Si pense di plui a la art e di macul ai bêçs. Impuartante e je la rêt di informazions dai grups teatrâi dal circuit. A son regulis e parametris di rispietâ pe buine realizazion dal progjet.
Par sierâ e si trate di un circuit di stât talian prontât cun modalitâts diviersis dal solit teatri, culì e si vûl sburtâ i gnûfs grups che a fasin teatri di inovazion e ancje se i politics a àn taiât i bêçs di dâ, chescj zovins a vulin puartâ indevant la lôr ativitât artistiche, che e si fonde su la cualitât.
Il spirt gjenerâl – e siere Fasiolo - «al è chel di judâ il teatri a no sierâsi intun moment cussì dificil, ancje economicamentri, ma si à di butâsi fûr e cirî di confrontâsi cu lis altris realtâts talianis che a àn la stesse dibisugne».

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